projekt NAMINAD
Kompetence pro práci s nadanými a mimořádně nadanými dětmi a žáky
.
|
Cíle vzdělávacího kurzu:
Hlavní cílem projektu je vybavit pedagogy základních a mateřských škol kompetencemi k práci s nadanými a mimořádně nadanými dětmi a žáky a jejich dalšímu rozvoji. Tento cíl je realizován ve dvou formách, jednak přímé vzdělávání pedagogů (v rámci akreditovaného kurzu DVPP) v těchto dovednostech, jednak vyškolení absolventů tohoto kurzu k dalšímu předávání získaných dovedností a znalostí ostatním pedagogům.
Popis cílové skupiny pro vzdělávací kurzy:
Cílovou skupinu tvoří učitelky a učitelé mateřských škol, prvního stupně základních škol, druhého stupně základních škol a dále pak pedagogy 8 letých gymnázií, kteří vyučují žáky v prvních čtyřech ročnících. Cílová skupina je místně vymezena územím Karlovarského kraje.
Přínos pro cílovou skupinu:
Přínos pro pedagogy lze stručně specifikovat v následujících bodech:
- získání a/nebo rozšíření kompetencí pro práci s nadanými a mimořádně nadanými dětmi a žáky
- získání kompetencí pro efektivní integraci těchto žáků ve třídách
- získání certifikátu z akreditovaného kurzu MŠMT
- získání kompetencí k lektorské činnosti pro předávání znalostí a dovedností práce s nadanými a mimořádně nadanými dětmi a žáky dalším pedagogům
- kompetence vést bálintovské skupiny (pro další pedagogy)
- možnost získat individuální poradenství v oblasti práce a rozvoje nadaných
- vlastní odborný a profesní rozvoj
A) V rámci kurzu bude pedagogům nabídnuto:
- akreditovaný vzdělávací program pro pedagogické pracovníky základních škol a také akreditovaný program stejného zaměření pro učitele mateřských škol.
- specializované vzdělávání a účast na bálintovských skupinových,
- kvalifikovaná odborná pomoc a rady při práci s konkrétním nadaným dítětem, včetně odborného poradenství v oblasti tvorby individuálních vzdělávacích plánů.
B) Stručný obsah vzdělávacího kurzu:
- Akreditovaný vzdělávací program pro pedagogické pracovníky ZŠ a MŠ (obsah programu pro MŠ je obdobný jako u ZŠ):
- Kdo je nadaný žák? - úvod do problematiky práce s nadanými a mimořádně nadanými žáky v ZŠ
- Základní pojmy a souvislosti, definice pojmu nadaný a mimořádně nadaný žák
- Problematika identifikace nadaného a mimořádně nadaného žáka v ZŠ, různé přístupy
- Osobnost nadaného a mimořádně nadaného žáka ZŠ, její formování a rozvoj
- Charakteristika vzdělávacích potřeb nadaného a mimořádně nadaného žáka ZŠ
- Specifické vzdělávací potřeby a psychologické charakteristiky nadaných a mimořádně nadaných žáků ZŠ
- Kompetence pedagoga pro práci s nadanými a mimořádně nadanými žáky v ZŠ
- Pedagogická práce s nadaným a mimořádně nadaným žákem ZŠ zohledňující jeho specifické potřeby
- Jednotná metodika a postupy při práci s nadanými a mimořádně nadanými žáky ZŠ
- Formy a metody práce s nadanými a mimořádně nadanými žáky ZŠ ve třídě a mimo ni
- Kriteria a pravidla práce s nadanými a mimořádně nadanými žáky ZŠ
- Problematika nadaných a mimořádně nadaných a žáků ZŠ z hlediska legislativy
- Začlenění mimoškolních aktivit do vzdělávacího procesu nadaného a mimořádně nadaného žáka ZŠ
- Spolupráce školy a rodičů nadaných a mimořádně nadaných žáků ZŠ
- Řešení případové studie praktické ověřování jednotné metodiky práce s nadanými a mimořádně nadanými žáky ZŠ
Akreditovaný vzdělávací program proběhne ve 3 bězích.
- běh pro pedagogy MŠ od dubna do září 2011
- běh pro pedagogy 1. stupně ZŠ od října 2011 do února 2012
-
běh pro pedagogy 2. stupně ZŠ od března do června 2012
Setkání s účastníky budou v každém běhu následující: 3x 2denní setkání a 1x 1denní setkání. Každý běh má 48 hodin a je určen pro 15 účastníků.
C) Bálintovské skupiny účastníků a získání kompetencí pro další přenos:
Setkání bálintovských skupin budou probíhat v září 2011, únoru 2012 a červnu 2012 budou vždy 2 denní. Bálintovské (svépomocné) skupiny se stanou platformou pro řešení nejen aktuálních problémů při výchově a vzdělávání této specifické skupiny dětí a žáků, ale i místem pro předávání zkušeností a tvorbu nových metod a forem práce s nadanými a mimořádně nadanými dětmi a žáky. Mohou sloužit i jako prevence syndromu vyhoření pedagogů. Jejím účelem bude vybudovat dlouhodobě fungující, podpůrné bálintovské skupiny, které budou fungovat i poskočení projektu a stanou se otevřenými pro celou cílovou skupiny pedagogů ZŠ a MŠ.
Pro absolventy kurzu a bálintovskách skupin tak vznikne možnost stát se (nejen) ve své domovské škole lektorem (tutorem) pro práci s nadanými a mimořádně nadanými dětmi a žáky a poskytovat specifické odborné poradenství.
D) Odborné a psychologické poradenství v oblasti práce s nadanými – hot-line:
Realizace bude probíhat od 1.5.2011. Cílem bude zprostředkovat individuální a okamžité poradenství pro pedagogy v oblasti práce a rozvoje nadaných a mimořádně nadaných dětí a žáků. Bude provozována telefonická hot-line, webový helpdesk a dotazování prostřednictvím e-mailu. Pedagog tak bude moci konkrétní výchovný, rozvojový, vzdělávací problém řešit okamžitě, nebude muset čekat delší dobu na osobní setkání, nebude muset za poradenstvím nikam cestovat.
Kontaktní osoba:
PhDr. Jiřina Brejchová
e-mail: jbrejchova@newtoncenter.cz
_
|